Mød Diana og hendes mave

Mød Diana og hendes mave

2

Diana har lige født en sund og rask dreng på 4 kg (25. marts 2015). Fra hun var 19 uger gravid har hun fulgt FITNESS FOR GRAVIDE træningsvideoer og -programmer. Diana er vant til at træne og lavede bl.a. lavet en Ironman lige inden hun blev gravid og en halv ironman i starten af sin graviditet. SEJT siger jeg bare.

Diana har trænet med på PRO-pakken fra FITNESS FOR GRAVIDE.

LÆS MERE OM PRO-PAKKEN HER

Hør Dianas historie her.

Jeg er gravid i uge 40 nu, og jeg har brugt SofieB´s træningsprogrammer siden uge 19.

Jeg har altid været meget aktiv, og træning har altid betydet meget for mig. I maj måned gennemførte jeg en ironman på Lanzarote, og I starten af min graviditet en halv ironman I Aarhus. Styrketræning har jeg dog haft lagt på hylden I noget tid, da jeg primært har koncentreret min træning om svømning, cykling og løb.

Da jeg blev gravid blev jeg usikker på, hvordan jeg skulle holde træningen ved lige. Især fordi jeg vidste, at jeg ikke ville kunne fortsætte de tre disipliner på samme niveau, når maven bliver større. For mig har det stor betydning at kunne en masse under min graviditet, så det ikke bliver en hindring for, at jeg har den hverdag jeg elsker, og ikke bliver styret af lænde/rygproblemer. Det har også været vigtigt for mig at forebygge en dårlig holdning, da jeg ved det kan være svært at ændre efterfølgende, og kan skabe yderligere rygproblemer.

Jeg ledte på nettet efter forslag til træning, der var tilpasset mit niveau, og det var ikke til at finde. For at være motiveret til træning, så vil jeg gerne kunne fortsætte med udfordrende øvelser, hvor jeg kan mærke, at jeg får noget ud af min træning, og bliver stærkere I stedet for omvendt. Primært fandt jeg øvelser for nybegyndere, som aldrig har trænet før, så jeg var meget I tvivl om, hvad jeg skulle gøre, og hvad man må træne som gravid.

Jeg er derfor en af de kvinder, der er super glad for at SofieB har lavet træningsprogrammer for gravide på flere niveauer. Det har virkelig manglet, og da jeg fik fat I hendes programmer I uge 19 var jeg lettet, da jeg kunne se, at man stadig kan lave en masse træningsøvelser selvom man er gravid. Jeg har været rigtig glad for at følge hendes programmer og jeg har gjort brug af PRO-pakken, samt suppleret med TRX programmet.
Jeg føler en tryghed ved at bruge programmerne. De er lige til at gå til, overskuelige og man kan gennemføre programmerne på en halv time, og så har man fået en god træning. Man kan let se, hvordan man laver øvelserne, og så kan man printe programmerne ud, og tage dem med ned i fitnesscentret eller let træne dem derhjemme.
Jeg har trænet programmerne min. 3 gange pr. uge. Man kan let se forskel på, hvad der trænes i 2. og 3. Trimester, og det har jeg fulgt. Der er flere forskellige programmer man kan følge, og sammensætte som man vil, så man kan få alt fra 15 min.-1 times træning. Jeg har flere gange suppleret det med cykling eller roning efterfølgende.

I 1. Trimester trænede jeg primært svømning, løb og cykling. I 2. Trimester fortsatte jeg svømning, løb og cykling, men gjorde så også brug af SofieB´s træningsprogrammer, og her i 3. Trimester har det primært været Sofieb’s træningsprogrammer supleret med svømning, cykling, crosstrainer, og roning eller skimaskine.

SofieB har meget fokus på styrke af din krop, så du forebygger komplikationer, og det har simpelthen virket på mig. Jeg har ikke haft komplikationer under min graviditet, og jeg har hverken haft problemer med lænd eller ryg. Vigtigst af alt så har jeg ikke været forhindret I at gøre det jeg vil, og det har betydet meget for mig. I uge 38 var jeg på overlevelsestur og selv efter en nat I shelter vågnede jeg op uden at være mærket I hverken ryg eller lænd. Min core er stadig stærk, hvilket betyder jeg stadig kan svømme crawl, og jeg har en god holdning tiltrods for et ordentlig bump på maven.
Jeg træner stadig og nu har jeg kun 3 dage til termin. Det er fantastisk og jeg føler mig stærk og klar til den forekommende fødsel. Jeg er sikker på, at jeg hurtigt vil komme tilbage I god form efter fødslen, da jeg har trænet så godt optil, og føler mig så stærk. Jeg gik først på barsel her 14 dage før min termin, og er nu godt I gang med en masse projekter herhjemme. Jeg har ikke på samme måde brug for at hvile mig på sofaen, som mange andre har. Det er bare fantastisk at have så meget energi og kunne så meget her til det sidste. Det betyder så meget for mig.

Jeg kan anbefale Sofieb’s træningsprogrammer til kvinder, der gerne vil have en god graviditet, hvor de føler sig stærke, og kan gøre det de vil uden at være præget af diverse komplikationer. Dem der gerne vil have en stærk krop og føle sig forberedte til den kommende fødsel.

Og nå ja, som en sidste ting, så har jeg ikke et eneste strækmærke tiltrods for, at jeg ikke har brugt en eneste creme på maven. Jeg tror på, at det skyldes, at jeg har kunne være aktiv og holde mit blodomløb I gang – men hvem ved…

Kh Diana